Obsah:
Jak vypadá CCD snímek
Tímto způsobem i při podstatně nižším rozlišením intenzit při prohlížení než je 16 bitů vidíme naprostou většinu pixelů v různých odstínech šedi a vhodnou volbou parametrů look-up table můžeme na obrázku rozlišit spoustu detailů jinak nepostižitelných.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Look-up table je možné volit nejrůznějším způsobem, nejen lineárně a logaritmicky v odstínech šedi, ale i černobíle (něco na způsob izofot), barevně a zkoušet roztodivné převodní funkce. Proměny CCD snímku jsou přitom mnohem podstatnější než známe při úpravách obyčejných digitálních obrázků.
Úpravy snímků
Náhodný šum
Korekční snímky typu offset, dark frame a flat field by se měly ideálně zpracovávat statisticky, aby se omezil náhodný šum jednotlivých snímků (vzniká např. při vyčítání čipu). Protože šum se projevuje občas velmi odlišnými náhodnými hodnotami (hodnoty v některých pixelech prostě "ulítnou"), nejlepší metoda na výpočet ideálního snímku je určení mediánů. Tímto způsobem je možné získat kvalitní flat fieldy jako mediánový snímek ze série světlých snímků různých polí, pokud možno s vysokým pozadím (pokud je pozadí nízké, třeba na běžných snímcích měřených objektů pořízených pro zpracování, je nutné pro kvalitní flat použít několik desítek snímků; jinak stačí jen kolem 10 snímků). Hvězdy na snímcích, pokud jsou na různých snímcích jinde (nejde o série snímků stejného pole, což je bohužel častý případ při fotometrii) při mediánování zmizí. Je však možné při soumraku na kvalitní obloze pořídit zhruba 10 snímků s vysokým pozadím v každém filtru, nenaruší se pozorování a flaty jsou kvalitní.Nelinearity CCD
Čipy TC a KAF v nejčastěji používaných kamerách ST-6 až ST-8 jsou celkem spolehlivě lineární do poloviny hodnoty maximálního countu (tedy v 16-bitovém režimu zhruba do 30000), v této lineární oblasti tedy při dvojnásobné expozici za stejných podmínek dosáhneme dvakrát většího nasycení. Je důležité udržovat v lineární oblasti objekty, které fotometrujeme, a celé pole flat fieldu. Ukazuje se, že temné snímky se nechovají zcela lineárně ani v oblasti, kde na světlé snímky lineární jsou. Na KAF čipech zřejmě nefunguje dost přesně ta vlastnost, že dvakrát delší integrační doba bude dávat ve všech pixelech dvakrát vyšší count a že je možné vyrobit jeden temný snímek při dané teplotě a pro korekce snímků s kratší expozicí jednoduše násobit poměrem integračních časů. Pro každou teplotu s přesností zhruba na 1oC a expozici je dobré mít příslušný dark frame. Funkce umožňující fitování temných snímků do různých světlých nefungují ideálně.
...a konečně zpracujeme pozorování
| (1) |
![]() |
Takto vypadá pro zajímavost jeden snímek offsetu - co nejkratší temná expozice. |
![]() |
Po mediánování (v tomto případě devíti snímků) se podstatně zlepší náhodný šum. |
![]() |
Sérii snímků s uzavřenou závěrkou nebo zakrytým objektivem o integrační době odpovídající snímkům s měřeným polem rovněž zpracujeme statisticky. Odečteme-li offset od mediánového snímku, získáme mapu citlivosti CCD na temné proudy - temný snímek. Pro další zpracování ale mějme temný snímek s offsetem, nebo tak, jak ho získáme pomocí softwaru ke kameře bez dalších úprav (pokud není v dokumentaci z nějakých důvodů doporučováno něco jiného). |
![]() |
Na světlé obloze exponujeme kratší dobu a získáme sérii snímků oblohy vhodnou k výpočtu flat fieldu. Na snímku je patrná vinětace a stín od prachového zrna (vlevo nahoře). |
![]() |
Po mediánování několika snímků různých polí s vysokým pozadím zmizí hvězdy a jiné náhodné útvary, zatímco objekty, které se opakují (prachová zrna) se zvýrazní. Před mediánováním je třeba mít snímky normalizované na stejné pozadí. Odečteme temný snímek o příslušné integrační době a teplotě. |
![]() |
Původní, surový snímek má nerovnoměrné pozadí a jsou patrné "horké" pixely. |
![]() |
Po odečtení temného snímku od surového snímku a podělení flatem (tedy po úpravách provedených podle schematické rovnice (1)) získáme rovnější pozadí na snímku a ubude "horkých" pixelů. Hlavním zdrojem šumu však zůstává náhodný šum jednoho snímku - pro fotometrii není co mediánovat (statisticky se dají upravovat lépe výsledné světelné křivky), každý "ostrý" snímek oblohy je jedinečný. Dále zůstávají trendy v pozadí, které souvisí se spádem skutečného pozadí oblohy a parazitním světlem. |
![]() |
Tyto trendy se dají částečně korigovat dalšími matematickými úpravami (pozadím se proloží plocha, kterou se pak snímek ještě podělí - jde o jakýsi umělý flat; parazitní světlo se musí odečítat, tedy fitovat, a může být problém oddělit efekty, které se dají korigovat odečtením a které dělením.) |
Po těchto úpravách jsou snímky připravené k dalšímu zpracování - redukci. Různými metodami se dají spočítat jasnosti a polohy objektů na snímcích. To už ale bylo obsahem jiné přednášky, snad se jí dočkáme i na www...